Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial Cara Untuk Invite Admin Blog / Tukar akaun email ke google


Sunday, May 8, 2011

Tutorial Cara Untuk Invite Admin Blog / Tukar akaun email ke google

.

----------------(100% tutorial ini disalin dari http://whiteymommy.blogspot.com/)


Pastikan anda log in Blog anda dulu sebelum invite... hehehe kalau tak macam mana nak invitekan...;p




1. Mula-mula klik pada Settings seperti didalam gambarajah diatas...




2. Anda akan dibawa ke sini... Klik pada bahagian Permissions




3. Klik pada ADD AUTHORS




4. Masukkan email orang yang anda hendak invite... seperti contoh diatas adalah email saya...




5. Notification kepada akan dihantar kepada orang yang anda invite dan skrin seperti diatas akan terpapar... dan anda perlu menunggu orang yang anda invite menerima invitation anda...




6. Email akan diterima oleh orang yang anda invite...[seperti contoh diatas saya menerima email daripada Ibu Aqil...] dan saya perlu menerima invitation itu dengan menekan link yang diberi...




7. Skrin akan terpapar seperti gambarajah diatas... dan orang yang di invite perlu memasukkan password dan menekan butang ACCEPT INVITATION




8. Pada Dashboard orang yang anda invite akan mendapat paparan skrin seperti diatas... blog yang terlibat akan terpapar pada Dashboard orang yang di invite. tetapi masih ada kekurangan... cuba tengok apa perbezaannya pada bahagian yang saya bulatkan dengan warna hijau... yup... nampakkan... tak semua setting orang yang anda invite boleh akses...





9. Jadi apa yang anda perlu lakukan... adalah... pada blog anda, anda perlu klik semula pada bahagian permissions tadi... dan klik pada grant admin privileges .





10. Kotak ini akan terpapar... dan klik pada GRANT ADMIN PRIVILEGES sekali lagi untuk mengesahkan invitation anda... dengan itu... orang yang anda invite boleh mengakses untuk blog tersebut sahaja ... jika anda mempunyai blog2 lain di dalam akaun anda... orang yang anda invite tidak akan dapat melihatnya...


tambahan untuk my customer: selepas saya selesai menginstall template anda... anda perlu delete email saya dibahagian authors... seperti gambarajah diatas...

Ok... paham tak bahasa saya... hehehe kalau tak paham... boleh perhati betul2 pada gambar...[sila klik untuk melihat paparan yang jelas] then let's picture talking....:)


----------------(100% tutorial ini disalin dari http://whiteymommy.blogspot.com/)


Segala Tutorial diatas di creditkan ke http://whiteymommy.blogspot.com/...


.



3 comments:

NuRfArHaNiAiDa said...

mcm maner nak tahu account kite nie account google?ble saya buke page ggogle ader email sye kat stu ..same ngn dgan yg blog pnyer..kire account ggogle k x 2?

norliza said...

blog saya dah di remove...padahal saya guna akaun google...macam mana nie..

Wan_hazel said...

mungkin umi jrg sign in blog...