Monday, October 16, 2017

pakey loya jak

.


Assalamualaikum ...

Lamak mena dah sik nulis lam tok.
Pastok blog tok pakey bahasa Sarawak jak kali .
Mana nak pembaca dari semenanjung nun .. pandey pandey dikpun lah.. hahaha

Kali tok kamek nak bercerita sikit hal kawan kamek.
Bukan nak bukak aib nya tapi pakey pengajaran kita klak klak ari .

Kamek bik nama nya Anuar jak lah oo.
Nama dalam tok adalah nama yang kamek polah bukan pakey nama sebenarnya.
Apa yang nya cerita ngan kamek..
Yalah yang kamek akan cerita balit ngan tak orang .
Kira rapat juaklah mek duak..
Nya sal ada problem jak da jak ngagak kamek..

Kisah tok berlaku tahun 2015 .
Masa ya nya gik bujang .
Kira nya dah start nak kawen lah .
Tedah juak dengar cerita nya.
Nya kawen tang pelek jak .. Mak nya sik lalek gilak nya nak kawen.
Kedak sik diduli lalu eh. Mana kata nya lah sia .
Majlis kawen pun blah ompuan jak.. Makan selamat blah laki nang sik da.
Tapi sik hal lah juak lah kata nya..Jimat sikit .
Nang Husnuzon jak nya tok.. positif eh positif ..

Dari start nya kawen tok lah banyak benda yang sik bagus berlaku .
Nya ngan bini nya bagus jak . Sik juak madah sik bagus .
Tang mak nya pandey sik suka ngan bini nya.
Pa tek tegal bini nya asal dari kampung XXX .
Pa tek tegal mak nya dengar nak klaka orang luar .
Ada jak nak jaik didengar nya .

Bila nya duak nak kluar jalan pun sik boleh .
Dalam rumah ya nak ke tandas pun nya sik berani .
Kotan nya takut mak nya ngreco pa tah agik bini nya..agik lah takut kali.
Aok.. da nya bercerita juak..Tegal bini nya salah nunggah mak nya..nunggah "mak cik" ..
Biasalah tersasul kali.. kan bok jak nikah.. tegal ya alu mak nya manas , alu berik warning terus ..
Kamek nengar pun eran.. ampey juak eh.. tegal benda ya jak bah.

Last last ..
Alu sidak duak pindah nyewa rumah ..
Pindah rumah tok pun pakey kelai juak ngan mak nya.
Dak bapak n adik beradik nya nak lain ok jak.

Start dari sitoklah da benda teruk gik jadi...

mmm

klak lah kamek sambung gik k..

...





Wednesday, May 31, 2017

Kini gelaran ayah jadi milikku.



Salam Ramadhan

Tak terasa waktu yang pantas berlalu
Seperti baru semalam kau meminta buah yang bukan musim nya
Sepelusuk kota aku mencari
Seperti baru tadi kau meminta belangkas yang tiada musim nya
Seluruh kampung aku bertanya


Tanggal 26 Mei 2017
Pengakhir syaaban maka terbitnya sinar Ramadhan
Kelahiran puteri tercinta
Kelahiran berbau syurga
Sucinya sesuci sinar Ramadhan
Qasyeh nya penyambung sinar Syaaban
Bersih nya jiwa mu membawa Nur buat yang berfikir

ALLAH...
Setinggi gunung takkan dapat menyamai rasa syukurku
Gelaran ayah jadi milikku.



Friday, February 10, 2017

Free Download Adobe Photohsop CS3 Portable (new link)



Asssalamualaikum ...

Jadi kali nie Wan nak update link untuk Adobe Photoshop CS3 Portable..
Sebab Ramai sangat yang dah PM wan kan FB .

Jom Ramai Ramai Ramai download kat sini ..


DOWNLOAD ADOBE PHOTSHOP CS3




Terima Kasih .


.



Thursday, February 2, 2017

Hadirmu Penyambung Qasyeh



Bab 1

Assalamualaikum Ini kisah ayah. Nurkilan dari hati ayah . Saat ini ayah menanti nanti kelahiran kamu ke dunia . Terlampau rindu dan semahunya gelaran ayah.

Sayang … 
Hidup ini, bukan lah seindah angan . Dunia ini memenatkan sayang . Ayah rindu menulis jadi kala ini ayah memahat apa yang terbuku biar jadi pedoman hidup biar sedikit yang meneladani asalkan berguna di dunia malahan dibawa kan ke syurga . 

Sayang, 
Teratak ini ayah namakan wardah.Wardah pengalaman.Wardah untuk ayah berbicara sendirian .

Tanggal 23 julai 2016.Ayah memeterai janji kasih bersama seseorang yang kan kau gelar ibu, mungkin panggilan nya “mommy” . Perkahwinan ayah tidak lah semeriah majlis majlis sahabat yang lain , namun begitu bermakna, dengan sekali lafaz maka sah lah kami menjadi suami isteri . Percaturan perkahwinan kami tidak lah seindah yang diinginkan kadang terasa begitu sukar menjalani perjalanan menuju tarikh perkahwinan  .

Tempoh masa hendak melansungkan perkahwinan. Hubungan ayah dengan ibu ayah semakin merenggang. Ayah mula tawar hati dengan perkahwinan sendiri dengan keadaan diri . Ayah kecewa dengan diri sendiri berbagi rasa antara kekasih hati atau ibu sendiri . Bukanlah hubungan ayah dan mommy tidak direstui cuma ada seperkara yang merumitkan. Kadang ayah hairan kenapa ibu ayah bertindak sedemikian cara. 

Sayang…
Wahai anak permata hatiku.Moga lahirnya kamu mengikatkan lagi hubungan kami .. biar hadirnya kamu membawa beribu erti , membawa berjuta sinaran. Hadirmu penyambung QASYEH. Saat ini tinggal 4 bulan saja lagi untuk ayah mengazankan/mengiqamahkan kamu . Jadi lahirnya kamu di bulan Ramadan bulan yang penuh keberkatan . Syawal tahun ini , syawal yang amat bermakna untuk ayah .

“Mek tunggah baby kita klak Sesuci Qasyeh Nur Ramadhan". seloroh ayah dengan mommy. Mommy ketawa kecil memecahkan suasana sepi .Dari situlah ayah akan memanggil nama panggilanmu nanti QASYEH.. Walau buat masa ini ayah masih tidak tahu jantina kamu. Tapi ayah inginkan anak perempuan. Moga ALLAH perkenankan doa ayah. Namun , Walau apapun yang ALLAH kurniakan kelak. Ayah terima dengan redha . Semoga kamu lahir dalam keadaan sihat dan sempurna.




Mek tunggah baby kita klak Sesuci Qaseh Nur Ramadhan :
Saya panggil baby kita nanti Sesuci Qaseh Nur Ramadhan




.




Wednesday, January 18, 2017

Freebies Doodle



Assalamualaikum...

Silalah ambil untuk digunakan ..

Agak lama aku tak menjenguk lagi ke wardah .
Aku rindu wardah yang suram tidak lagi dijenguk tetamu malahan tidak pernah berhidang lagi tegukkan nurkilan ..